Stockholm Fashion Week

Stockholm Fashion Week är ett mode-event som mestadels riktar sig mot modebranschen och dess aktörer. Den är uppdelad i två olika delar: en för modeåterförsäljare (Retail) och en för modeskapare. Den första modeveckan uppstod så sent som 2005 och hålls varje år i Stockholm. Trots namnet så är modeveckan enbart i tre dagar. Stockholm Fashion Week har inte heller uppnått ett internationellt rykte utan överskuggas av de större modestäderna Paris, Milano och New York. Under Stockholm Fashion Week pågår det olika event som de olika modemärkena håller i för bloggare, influencers, modeskapare och media.

Upphängda kavajer i olika färger.

Om du är nyfiken på att uppleva skandinaviskt mode så är det hit du ska resa. Här hittar du billiga flyg stockholm vaxjö inför modeveckan men kom ihåg att det gäller att ha en inbjudan för nästintill alla evenemang är till för branschen enbart. Det kan förstås förekomma speciella utställningar om mode i vissa museum. Stockholm Fashion Week återkommer två gånger per år, en för vår och sommar och den andra för höst och vinter. Det är aldrig på en bestämd plats utan det förflyttas runt varje år, även om det är vanligt att se ett tält uppställt i Kungsträdgården.

Man ska dock komma ihåg att Stockholm Fashion Week är inte den största modeveckan i Norden utan det är faktiskt i Köpenhamn. Detta trots att svenska modemärken är mer framgångsrika över världen än de danska märkena. Detta kan bland annat bero på att den danska modeveckan har funnits längre än den i Stockholm och de datumen för Stockholms modevecka ofta krockar med andra mer inflytelserika modeveckor.

Dessa är bakom modeveckan

Stockholms modevecka är anordnat av Svenska Moderådet, eller Swedish Fashion Council. Det är ett oberoende forum som ägs av flera delar ur den svenska modebranschen. Deras mål är att följa modets utveckling, modetrender, att stärka och stötta svenskt mode och se till att de svenska modemärkena blir konkurrenskraftiga. De har även andra funktioner där de håller på med affärsrelevanta funktioner såsom omvärldsanalys och föreläsningar. De som ingår i denna grupp är modejournalister, designers, trendanalytiker, modevetare och andra inom mode.

Sydocka med måttband.

Svenska moderatorer har arbetat fram etiska riktlinjer för både modeveckan och den övriga modebranschen under året. Det handlar bland annat om att det ska finnas etiska ideal och budskap inom mode. Alltså ska det inte förekomma modeller som är ohälsosamt smala. Det finns dock inte en lagstiftning om BMI i Sverige.

Till skillnad från andra nordiska länder där designers stoppades från att visa sina kläder för rullstolsbundna i Köpenhamn så är det en mer öppen och inkluderande miljö i Stockholms modevecka. Just nu har över 180 svenska modeföretag skrivit under att förhålla sig till de etiska reglerna som är uppsatta. Det är etiska regler som allt från modeller, fotografer, redaktörer, designers reklamköpare och så vidare ska förhålla sig till. Det är dock ingen instans som ser till att detta efterföljs. Tills dess så kommer Sverige inte att införa lagar om BMI.